Využití prvků NTC v praxi
Metoda NTC Learning systém učení – rozvoj rozumových schopností dětí ve věku 3 – 7 let patří k jedné z technik užívaných při obohacení učiva pro nadané děti. V mateřských školách, kde se tato metoda aplikuje, by měly být veškeré nadstandardní aktivity plánovány v souladu s plněním cílů RVP PV. Z tohoto důvodu je možné prvky metody NTC Learning volit při aktivitách tematicky zařazených, či aplikovat jejich používání střídavě v jednotlivých částech dne.
NTC systém učení – ukázky praktických cvičení a možností aplikace do praxe :
- cvičení motorických dovedností – rotace kolem vlastní osy, skákání „Panáka“, skákání na trampolíně
- cvičení koordinace, rovnováhy – chůze po čáře, obrubníku, laně, švihadle, skoky snožmo, po jedné noze, využití kladiny, lavičky – chůze, přeskoky
- cvičení jemné motoriky – hlavolamy, navlékání, mozaiky, trhání a mačkání papíru, modelování
- akomodace oční čočky, pravidelné chvilky s míčem – driblování, házení ve dvojicích, házení o zeď, házení na cíl, kutálení ve dvojicích, házení míče na terč, koulení po nakreslené čáře, podávání míče v kruhu – hra Na obra a Palečka,...
- práce se znaky a abstraktní symboly – značky aut, vlajky států, dopravní značky, piktogramy, písmena
- pravidelné chvilky s hádankami - logické hádanky (enigmatické otázky)
- práce s hudbou – tanec, pohyb na hudbu, poslech a rozpoznávání hudby, rytmizace
- práce s textem – rytmizace říkanek, spojení s hrou na tělo nebo na rytmické nástroje
- grafomotorická cvičení – RUKA-PUSA-OKO – za doprovodu říkanky, písničky obtahujeme předkreslené tvary
- zapisování přečteného příběhu do myšlenkové mapy
- deskové hry a hlavolamy na trénink vybraných oblastí myšlení – paměť, rychlá reakce, logika a kombinatorika, prostorová a plošná představivost, analyticko-syntetické myšlení, abstraktní myšlení, vědomosti, znalosti